گروه نرم افزاری آسمان

صفحه اصلی
کتابخانه
ماهنامه موعود شماره 1
اي قبله گل، عطر سحر، زمزمه رود






!
بهار رویا تو آفتاب یقینی، بهار رویایی طراوت گل سرخی، نسیم صحرایی تو ابر منقلب چشم?هاي پرهیزي تو قطره?قطره?ي باران
ناشکیبایی تو فصل رویش عشقی، نگاه مجنونی تو آبشار صمیمیتی، تو لیلایی تو نرم و سبز و لطیفی، تو موج احساسی تو روح پاك
مسیحی، تو دست موسایی تو لحظه?هاي خوش خاطرات شیرینی تو باغ عاطفه?هایی، امید فردایی تو جلوه?ي سحري، آبروي
انسانی تو نور روشن صبحی، تو جام صهبایی تو گرم باده عشقی، بهار زیستنی تو شور و شوق شقایق به دشت دلهایی تو شعر
خواجه شیراز و شمس تبریزي تو معنی کلمات همیشه زیبایی محمد عزیزي
اي امید بی پناهم
محسن علی بیگی موعودا! دیرهنگامی است که چشمان انتظار به راهت دوخته و جان و دل به شراره?هاي اشتیاقت، سوخته?ایم .
باغ آرزوها به?شوق بهارروي?تو خزانها را می?شمارد و چکامه?هاي خونین شقایق را می?نگارد ;نرگسها داغ هجر تو بر سینه
دارند ;عروسان چمن جز به مژده جمال دلارایت?سر زحجله عیش برنیارند ;اي دست?دست کردگار! معراج?نشینی بگذار از پرده
غیبت?به درآي و رخسار محمدي بنما ;که خیل منتظران در فرودست وعیدهاي دنیایی ، چشم بر بلنداي وعده دیدار تو دارند. اي
گوشوار عرش الهی! آرمان انتظار را به کوله?بار صبر و یقین ، بر دوش می?کشیم و به ترنم آواي ظهور سرخوشیم ; هر صبح و
مسا، یاد طلوع تو را در سینه می?پرورانیم و پرتو چهر تو را در دیده نقش می?زنیم. اي امید بی?پناهان ، بیا ... بیا . از ثري تا به
ثریا، دلهاي بی?قراران ، شیداي یک نگاهت . از سوي?تا ماسوي جانهاي بی?پناهان ، نثار قدمهایت . بیا و روزه?داران غیبت را به
افطار فرج بنشان و قضاي عهد انتظار را دستی برافشان.
پرسش شما، پاسخ موعود
آیا این حقیقت دارد که امام زمان ، علیه?السلام، به خاطر ترس از کشته?شدن در پرده غیبت?به سر می?برند؟ 1. سخن از چرایی
غیبت امام زمان ، علیه?السلام، پیشینه?اي بس طولانی دارد، به طوري که حتی در زمان پیامبر ، صلی?الله علیه و آله، و ائمه
معصومین ،علیهم?السلام، نیز به دنبال بحث از حضرت مهدي ، علیه?السلام، و غیبت و قیام او ، گاه از علت غیبت?سخن به میان
نیز از جمله مواردي است که در همین رابطه در روایات متعدد ذکر شده است. به طور مثال ? « ترس از کشته?شدن » . می?آمده است
1) از ) « یخاف و اشار بیده الی بطنه و عنقه » : می?فرماید ? « زراره » در روایتی از امام صادق ،علیه?السلام، آمده است که در پاسخ
. 2) از کشته?شدن خویش می?ترسد 2 ?) « یخاف علی نفسه الذبح » : کشته?شدن با زهر یا با شمشیر می?ترسد. و می?فرماید
هیچ?کس نمی?تواند ادعا کند که همه حکمت?ها و اسرار غیبت را دریافته است، زیرا نهان?زیستی امام زمان ،علیه?السلام، از
امور غیبی پروردگار است و درك بشر از شناخت همه?جانبه اینگونه امور عاجز است. اما آنچه در روایات اهل بیت ،
علیهم?السلام، در این باره آمده است، تنها به بخش کوچکی از این حقایق اشاره دارد، و هرگز هیچ امامی در صدد بیان همه
جوانب این امر نبوده است. شاهد این ادعا، اختلاف حکمت?هاي وارد شده در روایات است که نشان می?دهد هر امامی به فراخور
درك مخاطبان خود و به اقتضاي شرایط موجود، تنها وجهی را که متناسب با انگیزه خاص خود براي ورود به این مبحث?بوده
مطرح می?فرموده است. علاوه بر اینکه خود آن بزرگواران نیز بارها به پوشیده?ماندن علل غیبت تصریح می?فرموده?اند. چنانکه
صفحه 48 از 54
ان وجه الحکمۀ فی ذلک لا ینکشف الا بعد ظهوره... ان هذا الامر امر من?الله تعالی و سر من » : امام صادق ،علیه?السلام، می?فرمود
«. سرالله و غیب من غیب الله و متی علمنا انه عز و جل حکیم صدقنا بان افعاله و اقواله کلها حکمۀ و ان کان وجهه غیر منکشف لنا
3) وجه حکمتی که در غیبت?حضرت مهدي ، علیه?السلام، هست، جز بعد از ظهورش معلوم نمی?گردد... امر غیبت امري از )
امور الهی و سري از اسرار او و امري غیبی است و ما زمانی که دانستیم خدا حکیم است، تصدیق می?کنیم که همه کارها و
فرمایشات او حکمت است، اگر چه وجه و علت آن بر ما پوشیده باشد. 3. از آنچه گذشت روشن می?شود که نمی?توان گفت
امام زمان ، علیه?السلام، به خاطر ترس از کشته?شدن در غیبت?به سر می?برد، بلکه باید گفت: امام زمان ، علیه?السلام، بنا به
. اراده الهی و حکمت?هاي پوشیده پروردگار و بر اساس مصلحت?هایی همچون حفظ جان آن حضرت، ناگزیر از غیبت است. 4
وقتی درباره امام زمان ، علیه?السلام، که آخرین وارث پیامبران و امامان ،علیهم?السلام، و یگانه سکاندار کشتی نجات امت اسلام
پیش می?آید، یقینا به معناي حرص به زندگی و ترس از مرگ نیست، زیرا او فرزند برومند و ? « خوف کشته?شدن » است، سخن از
به خدا سوگند! انس فرزند ابوطالب به مرگ، بیش از انس » : وارث صالح و جانشین شایسته همان امام بزرگواري است که فرمود
5) او جانش را و همه امکاناتش را ) «. همانا محبوب?ترین ملاقات?کنندگان در نزد من، مرگ است » (4) «! طفل به پستان مادر است
براي انجام ماموریت و مسؤولیت?خویش می?خواهد. حفط جان او، حفظ پیام اوست، چنانکه ترس او از کشته?شدن، ترس از
نابودي اسلام و نافرجام?ماندن ماموریت اقامه عدالت و توحید در سراسر گیتی است. نمونه چنین ترسی را درباره حضرت موسی
،علیه?السلام، در قرآن کریم می?یابیم، آنجا که خداوند در پی شرح توطئه فرعون و انجام سحر ساحران مبنی بر تبدیل ریسمانها به
6) موسی ،علیه?السلام، در ) «. فاوجس فی نفسه خیفۀ موسی قلنا لاتخف انک انت الاعلی » : مارهاي بزرگ و کوچک می?فرماید
خویش ترسی احساس کرد، گفتیم: مترس که تو خود برتري. اینکه خداوند برتري?یافتن بر ساحران را تضمین می?کند، نشان
می?دهد که ترس او نه ترسی عادي و به خاطر جان خویش، بلکه به خاطر احتمال فریب?خوردن مردم و غلبه?یافتن ساحران بوده
است. 5. وقتی که یازده امام معصوم ، علیهم?السلام، که برترین پاسداران توحید و والاترین رهبران بشریت?بودند، هر کدام در
نهایت مظلومیت?با شمشیر و یا توسط زهر به شهادت رسیدند، آخرین امام معصوم که موعود همه امت?ها و به ثمر رساننده همه
رسالت?ها بود چگونه باید از شمشیر جور و زهر جفاي دشمنان محفوظ می?ماند؟ آیا اگر او هم چونان پدران بزرگوار خویش در
اثر توطئه?هاي همیشگی خلفاي جور و بی?تفاوتی مردم دنیاطلب به شهادت می?رسید، در اجراي وعده حتمی خداوند که غلبه
اسلام ناب بر همه ادیان و وراثت صالحان و امامت مستضعفان است، خللی پیش نمی?آمد؟ براستی چه تدبیري جز غیبت
می?توانست ضمانت?کننده حفظ جان امام ،علیه?السلام، و عقیم?ماندن توطئه?هاي دشمنان اسلام باشد؟ 6. اگر بپذیریم که ترس
از کشته?شدن آن بزرگوار، نه فقط یکی از علل آغاز غیبت، بلکه انگیزه?اي براي استمرار آن نیز هست ;همین امر می?تواند
عاملی بیداري?آفرین و تذکردهنده و اصلاحی باشد، چرا که نشان?دهنده عدم آمادگی جامعه براي پذیرش رهبري امام زمان ،
علیه?السلام، و تحمل عدالت مطلق او در ابتداي دوران غیبت و نیز در زمان حاضر است و تلاشی همه?جانبه از سوي فرد براي
خودسازي، و از سوي مسؤولان و اندیشمندان براي اصلاح جامعه، در جهت آماده?سازي شرایط لازم براي ظهور را می?طلبد که
خوشبختانه بروز شکوهمند انقلاب اسلامی و استقرار پرافتخار ولایت فقیه در جهان معاصر، گامی بزرگ و استوار در همین
راستاست. بندرعباس ، آقاي ناصر امینی: بعضی?ها مدت غیبت صغراي امام زمان ،علیه?السلام، را 74 سال و بعضی? 69 سال
می?دانند، کدام درست است؟ 1. آنان که مدت غیبت صغري را 74 سال می?دانند، آغاز آن را از هنگام تولد امام زمان
،علیه?السلام، یعنی سال 255 ق، و آنان که مدت آن را 69 سال می?دانند شروع آن را همزمان با شهادت امام حسن عسکري،
علیه?السلام، و آغاز امامت آن بزرگوار یعنی سال 260 ق محاسبه می?کنند. (که در هر تقدیر همه تاریخ?نگاران پایان غیبت
صغري را سال? 329 ق می?دانند. ) . در برخی روایات که در ارتباط با غیبت?حضرت مهدي ،علیه?السلام، از رسول خدا
صفحه 49 از 54
،صلی?الله و علیه و آله، و سایر معصومین ،علیهم?السلام، وارده شده است، تنها به اصل غیبت و طولانی?شدن آن اشاره شده و
چون معصوم ،علیه?السلام، در صدد بیان انواع غیبت نبوده، آن را به صغري و کبري تقسیم نفرموده است. به طور مثال از پیامبر ،
مهدي ،علیه?السلام، از فرزندان من است. اسم و کنیه?اي همانند من دارد و از » : صلی?الله و علیه و آله، روایت?شده که فرمود
جهت اخلاق و خصوصیات ظاهري بیشتر از هر کس به من شباهت دارد. او را غیبت و حیرتی هست که طی آن گروههاي بسیاري
به خدا سوگند که امام شما را در طی سالیان دراز غیبتی » : 7) و امام صادق ،علیه?السلام، فرمود ) «. به گمراهی کشیده می?شوند
هست، و شما به تحقیق مورد آزمایش قرار می?گیرید... و دیدگان مؤمنین بر او گریان می?شود و زندگی آنان همچون کشتی
اما در برخی روایات تصریح شده است که?حضرت?مهدي،علیه?السلام، دو نوع « ( طوفانزده دستخوش حوادث می?گردد. ( 8
للقائم غیبتان احدیهما طویلۀ و الاخري » : غیبت دارد که یکی کوتاه و دیگري طولانی است. امام صادق ، علیه?السلام، می?فرمایند
قائم ما را دو » : 9) و نیز امام سجاد ،علیه?السلام، از جد بزرگوار خویش امیرالمؤمنین علیه?السلام نقل فرموده است که ?) « قصیرة
غیبت است که یکی طولانی?تر از دیگري است، به حدي که بر امامت او ثابت?قدم نمی?ماند مگر کسی که یقین و ایمانش قوي
10 ) در هیچ کدام از این دو دسته روایات اشاره?اي به مدت غیبت نشده، چنانکه در هیچ روایت دیگري ) «. و معرفتش صحیح باشد
نیز به مدت دقیق غیبت صغري یا کبري تصریح نشده است. 3. اگر چه بسیاري علما آغاز غیبت صغري را با تردید بین سالهاي 255
و 260 ذکر کرده?اند، و حتی بزرگانی همچون علامه مجلسی (در شرح و توجیه برخی روایات مربوط به زمان غیبت صغري) قول
اول را اختیار فرموده است. اما با دقت در برخی دلایل و شواهد می?توان آن را معین نمود و سال 260 را قطعی دانست: پی?نوشتها:
.4 . 3. کمال?الدین، ج 2، باب 44 ، ص 482 . 2. کمال?الدین، ج 2، باب 44 ، ص 481 . 1. کمال?الدین، ج 2، ص? 346
7. ینابیع المودة، ص 488 و 493 ;منتخب الاثر، .67- 6. سوره طه ،آیات 68 . نهج?البلاغه، خطبه پنجم. 5. نهج?البلاغه، خطبه 180
. 9. منتخب?الاثر، ص 251 به نقل از غیبت نعمانی . 10 . ص 182 به نقل از کفایۀ?الاثر. 8. کمال?الدین، ج 2، باب? 33 ، ص? 347
. ینابیع المودة، ص? 427
رویکرد مسیحیت و غرب به معنویت و مهدویت- 2
رویکرد » تجلی حضرت مریم علیها السلام و ذکر علائم ظهور سیداحمدرضا یکانیفرد اشاره: در شماره قبل ماهنامه تحت عنوان
غرب و مسیحیتبه معنویت و مهدویت در مورد الهاماتی که هر از چندي در اروپا و غرب رخ میدهد و نیز از مکانهایی چون
کوههاي راکی و غیره سخن به میان آوردیم. شاید یکی از جالب توجهترین تجلیاتی که در این میان صورت » ، ( مجوگوریه ( 1 »
گبی باشد. در این تجلی حضرت » مجوگوریه بر پدر روحانی عالیجناب » گرفته است تجلی حضرت مریم ، علیهاالسلام، در ناحیه
مریم ، علیهاالسلام، پس از ذکر مطالبی خطاب به پدر روحانی به ارائه نشانهها و علائم چندي درباره ظهور حضرت عیسی ،
علیهالسلام، میپردازد که در انجیل نیز آمده است اما نسبتبه آنها بیتوجهی شده است. در این مقاله برآنیم تا پس از توضیح
مجوگوریه نام روستایی در ناحیه » . مجوگوریه و زمان رویداد این تجلی به اصل مطلب بپردازیم » مختصري در مورد ناحیه
واقع شده است. در این ناحیه چندین بار « موستار » بوسنیهرزگوین - یوگسلاوي سابق - است. این روستا در سی مایلی جنوب
گبی بوده است و در موارد دیگر مثلا در تاریخ بیست و چهارم » تجلیاتی صورت گرفته است که تنها یکی از آنها خطاب به پدر
3) تجلی حضرت مریم ، علیهاالسلام، را بر بالاي تپهاي مشاهده نمودند و ) « ماریانا » 2) و ) « ایوانکار » ژوئن 1981 دو دختر به نامهاي
من آمدهام تا به شما بگویم که خدایی در جهان وجود دارد، او آکنده از حس زندگی » : حضرت مریم خطاب به آن دو دختر فرمود
در کمال آرامش روحی شما را به فراگیري تعلیمات خود » : میفرمایند «. صلح و آرامش است و شما باید به او روي آورید
میخوانم. در این روز آخر سال میلادي گردهم آیید، نماز به پاي دارید و به سخنان مادر آسمانیتان گوش فرا دهید که در واقع پیام
صفحه 50 از 54
آور این واپسینلحظات است. اوقات خود را در جنجال و هیاهو به پایان مبرید، آرام باشید و به تفکر بپردازید ;من بارها به شما
یادآور شدهام که آخرالزمان نزدیک و بازگشت عیسی مسیح ، علیهالسلام، نیز قریبالوقوع است، اکنون میخواهم شما را در درك
و فهم علایمی که در کتب مقدس در مورد بازگشت و رجعتشکوهمند عیسی وجود دارد یاري رسانم. این علایم بوضوح در
(4) «... پولس مقدس که در این ازمنه به صورت حقایق جلوهگر شده ذکر گردیده است » پطرس مقدس و » انجیل بویژه در نامههاي
درباره علایم آخرالزمان میفرمایند: اولین علامت ظهور ، گسترش گناهان « استفانو » حضرت مریم ،علیهاالسلام، در ادامه به کشیش
و عقاید نادرست است که موجب از بین رفتن ایمان و بروز الحاد میگردد. این عقاید نادرست از طریق آموزگاران مذهبی دروغین
و عالمانی که اعتقاد درستی به کتب آسمانی ندارند روي میدهد. بدعتهاي مخرب بر اساس همین عقاید نادرست و بهانههاي
نگذارید هیچ » . بشري پایهگذاري میشود. بنابراین در چنین زمانی ایمان رختبربسته و الحادي بزرگ همه جا را فرا گرفته است
-5 ، انجیل متی ; 24 ) «( کس به هیچ عنوانی شما را فریب دهد زیرا بسیاري افراد در پی فریب عده دیگري هستند (پیامبران دروغین
اما قوم اسرائیل علاوه بر » .(2- تسالونیکیان دوم; 3 ) «. آن روز نخواهد آمد مگر اینکه اول شورش عظیمی علیه خدا روي دهد » (4
پیامبران راستین ، پیامبران دروغین هم داشتند و شما هم در میان خود معلمان دروغین خواهید داشت. آنها مخفیانه تعالیم غلط و
زیانبخش به میان شما خواهند آورد و همان مولایی را که آنها را آزاد نمود، انکار خواهند نمود و بلاي ناگهانی بر سر خود خواهند
از » «. آورد. عده زیادي آنهاو راههاي هرزه آنها را دنبال خواهند کرد و به خاطر ایشان راه حقیقت مورد اهانت قرار خواهد گرفت
روي طمع و با داستانهاي جعلی خود ، شما را استثمار خواهند کرد اما، کیفري که از مدتها پیش براي آنان مقرر شده بود در انتظار
1) دومین علامت ظهور و وقوع جنگها و نزاعهاي برادرکشانه - 5) (پطرس دوم ;فصل دوم، 3 ) «. آنها و هلاکت در کمین آنان است
است که منجر به حاکمیتخشونت ، کینه و عداوت میگردد و دستگیري از محرومین و صدقهدادن رو به کاهش میگذارد و این
در حالی است که حوادث و بلایاي طبیعی نظیر قحطی، بیماریهاي واگیردار و اپیدمی ، سیل و زلزله هر چه بیشتر بهوقوع میپیوندد.
زمانی میآید که شما صداي جنگها را از نزدیک و اخبار مربوط به جنگ در جاهاي دور را خواهید شنید. هراسان نشوید، چنین »
وقایعی باید رخ دهد اما پایان کار هنوز نرسیده است زیرا ملتی با ملت دیگر و دولتی با دولت دیگر جنگ خواهد کرد و قحطیها و
زمینلرزهها در همه جا پدید خواهد آمد. اینها همه مثل آغاز درد زایمان است و شرارت بقدري زیاد میشود که محبت آدمیان
12 ) سومین - 6 و 13 -8 ، 6) (انجیل متی ; 24 ) «. نسبتبه یکدیگر سرد خواهد شد اما هر کس تا آخر پایدار ماند نجات خواهد یافت
دجال ( 7) معرفی میکند انجام میشود و وي » علامت ظهور توهین وحشتناك به مقدسات است که توسط شخصی که خود را
او با هر » «. دشمن مسیح، علیهالسلام، است او وارد خانه مقدس خدا شده و بر تخت الهی تکیه زده و خود را خدا قلمداد میکند
آنچه خدا خوانده میشود و هر آنچه معبود آدمیان است مخالفت میکند و خود را مافوق همه آنها قرار خواهد داد به حدي که در
معبد خدا مینشیند و ادعاي خدایی میکند. ظهور آن مظهر شرارت در اثر فعالیتهاي شیطان خواهد بود و با انواع آیات و نشانهها و
پس » (2،9- تسالونیکیان دوم ; 4 ) «. معجزات فریبنده و هر نوع شرارتی که براي محکومان به هلاکت فریبنده است همراه خواهد بود
در اینجا خواننده خوب ) «. روزي آن توهین وحشتناك به مقدسات را که دانیال نبی از آن سخن گفت در مکان مقدس ایستاده ببیند
فرزندان عزیزم براي آنکه بدانید آخر این امور چه خواهد بود آن چیزي را که توسط » (8) (15 ، توجه کند) (انجیل متی فصل 24
اي دانیال برو زیرا این کلام تا آخرالزمان مخفی و مختوم شده است ، بسیاري طاهر و سفید و » : دانیال نبی پیشبینی شده ستبخوانید
مصفی خواهند گردید و شریران شرارت خواهند ورزید و هیچکدام از شریران نخواهند فهمید لیکن حکیمان خواهند فهمید (و از
هنگام موقوف شدن قربانی دائمی و نصب نمودن رجاست ویرا من هزارودویست و نود روز خواهد بود خوشا به حال آنکه انتظار
9) از دیگر نشانههاي ظهور پدیدههاي ) [(9-12 ، دانیال نبی فصل 12 ) «. کشد و این انتظار به هزارو سیصدو سی و پنج روز برسد
خورشید تاریک خواهد شد و ماه دیگر نور نخواهد داد، ستارگان از آسمان فرو » . خارقالعادهاي است که در آسمانها رخ میدهد
صفحه 51 از 54
فرزندان و عزیزان من به من توسل جویید من » ( انجیل متی ; فصل 29;24 ) «. خواهند ریخت و قدرتهاي آسمانی متزلزل خواهند شد
به شما علایم ظهور را تعلیم میدهم که عیسی مسیح، علیهالسلام، آنها را براي شما در کتاب مقدس خاطرنشان کرده است تا خود
را براي آخرالزمان آماده کنید زیرا که این علایم در دوران زندگی شما روي میدهد. سالی که به پایان آمد و سالی که شروع
خواهد شد ( 10 ) قسمتی از آزمایش سختی است که در خلال آن الحاد گسترش مییابد، جنگها چند برابر میشود، حوادث طبیعی
در نقاطی از جهان روي مدهد و بر میزان شکنجهها و اذیت و آزار افزوده میشود ;انجیل اعلام میدارد که حوادث خارقالعادهاي
در آسمان اتفاق میافتد و ظهور دجال نیز نزدیک است. من شما را به محکم داشتن ایمانتان سفارش میکنم، ایمان خود را حفظ
کنید و در دستگیري از مردم و صدقهدادن با شوق و اشتیاق اقدام کنید. هدایتخود را به من سپارید و با هم باشید، علایم و
نشانههاي عصر خود را با من یادآور شوید و در سایه آرامش قلبها و قوت قلب به سر برید. من همیشه با شما هستم ، به شما
از درخت انجیر درسی بیاموزید ;هر » . میگویم این علایم که براي شما بیان گردید نشان میدهد که آخرالزمان نزدیک است
وقتشاخههاي آن جوانه میزند و برگ میآورد شما میدانید که تابستان نزدیک است و به همان طریق وقتی تمام این چیزها را
. 11 ) پینوشتها: 1 ) (32 - میبینید بدانید که آخر کارها نزدیک بلکه بسیار نزدیک است . (انجیل متی ; فصل 24،33
. 5. همانجا 6 . ترجمه از متن اصلی خبرنامه مجوگوریه، آمریکا ، نوامبر 1993 .Medjugorje 2. Ivanka 3. Mariana 4
میشناسد. 8. [در اینجا خواننده [Antichrist] یا دشمن مسیح یا « ضد مسیح » همانجا 7. در دین مسیحیت دجال را تحت عنوان
خوب توجه کند] تاکیدي که براي شروع آیه 16 داده میشود که چون در آخر آیه 15 بوده استبراي حفظ امانت عینا ذکر شده
است . بنابراین براي اطلاع بیشتر به آدرس داده شده در انجیل مراجعه شود. (م) 9. ترجمه ازمتن اصلی خبرنامه مجوگوریه، آمریکا ،
. 11 . ترجمهاز متن اصلی خبرنامه مجوگوریه، آمریکا ، نوامبر 1993 ، ص 3 .10 . نوامبر 1993 ، ص 2
درباره مرکز